söndag 7 juni 2015

Konsthistoria Peter Paul Rubens

  1. Konstnären som har gjort det här konstverket heter Peter Paul Rubens. Peter Paul Rubens föddes i Siegen i Tyskland den 28:e Juli 1577. Han dog den 30:e maj 1640 vid åldern 62. Peter Rubens flyttade till Italien i början på 1600-talet. Han stannade först i Venedig där såg han målningar gjorda av: Titian och Veronese. Han återvände till Tyskland efter bara några år I Italien. Han återvände hem för att hans mor hade blivit allvarligt sjuk. Vid den tiden han kom så hade hon tyvärr redan dött.

  1. jag hittar knappt någon info om varför bilden är målad och varför konstnären har målat just detta. Den typen av bild som jag tycker passar in bäst till konstverket är att den beskriver en historisk händelse. Varför jag tycker att den avbildar en historik händelse är för att bilden är målad på ett väldigt verklighetstroget, storslaget och dramatiskt sätt. 

3a. Verket förställer en scen när två men, Castor häst tämjaren (till vänster), och boxaren Pollux (till höger). Våldtar/kidnappar kungen Leucippus döttrar.

3b. Men ser inte så mycket av miljön i bilden men man kan se att större delen bestär av grönska. Så den här scenen utspelar sig antagligen i någon slags natur. Man ser ingen form av civilisation i bilden. Man skulle kunna säga att bilden är fokuserad på själva scenen och kropparna för att det är en ganska grov och brutal bild. Dessutom är ju då Leucippus döttrar (Pheobe och Hilaeira) nakna i bilden.

3c. Man skulle kunna säga att kropparna är naturligt avbildade. Om man kollar på Peter Rubens andra verk så ritar han ofta nakna kroppar och de är inte ritade på något överdrivet sätt.

3d. Jag har ingen riktig egen åsikt om bilden. Jag tycker inte den är dålig eller bra. Jag är inte jätte intresserad av konst men jag tycker ändå att den här bilden var lite mer spännande av andra konstverk jag har sett, just för att den är så barbarisk och kraftfull.



Källor: 

Jag använde de engelska artiklarna för att de innehöll mer fakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar